Nikolai Flugt Sørensen første EUX-lærling i Pro-Automatic

Nikolai er den første EUX-lærling i Pro-Automatic

Nikolai Flugt Sørensen er den 3. automatiktekniker-lærling vi udklækker i 2024, og vi har igen rejst flagene på Søndermarken i Holsted for at fejre det.

I 2019 startede Nikolai på Rybners grundforløb til elektriker. Torben Nielsen, som er projektingeniør i Pro-Automatic, kender Nikolais familie og Torbens begejstring for styretavler og programmering smittede lidt af på Nikolai. Nikolai besluttede, at han ikke ville være elektriker, men at han ville fordybe sig i eltavlerne, hvorfor en læreplads i Pro-Automatic blev et perfekt match. Efter et par besøg hos Pro-Automatic skiftede han til automatiktekniker-uddannelsen på Syddansk Erhvervsskole i Vejle.     

”Jeg er vild med at få maskiner til at fungere. Nu har jeg arbejdet med fordelingstavler, kunststoftavler, gruppetavler og styretavler. Jeg må blankt indrømme, at det er styretavler til anlæg og maskiner, som er det mest spændende. Min læretid er afsluttet i vores testafdeling, og det kan jeg godt lide, fordi jeg bliver fagligt udfordret her,” fortæller den 22-årige Nikolai Flugt Sørensen.

 Nikolai Flugt Sørensen første EUX-lærling i Pro-Automatic

Familie og kolleger samles for at fejre Nikolai

Fredag d. 13. september 2024 fejrede vi med stolthed Nikolai, som nu står med både studentereksamen og et svendebrev som automatiktekniker i hånden. Nikolais familie og kolleger var samlet omkring en dejlig morgenbuffet i kantinen i Holsted.

”Du er vores første EUX-læring, og det er vi stolte af. Dit smittende humør er fantastisk i testteamet. Hjælpsom og støttende er du også overfor dine kolleger. Jeg har oplevet hvordan du er vokset med opgaverne, og jeg ser en dedikeret og målrettet fyr. Planerne for din fremtid er lagt; først Beredskabsstyrelsen, så ud at tjene penge og opleve verden, for så senere at sætte dig på skolebænken for at læse til maskinmester. Det skal du nok lykkes med er jeg sikker på,” fortæller Niels Kristensen, produktionschef i Pro-Automatic, i talen til Nikolai.    

Siden 2020 har Nikolai hver morgen taget toget fra Vejle, hvor han er bosat, til Holsted. Han har været i gruppetavler, fordelingstavler, kunststoftavler og styretavler i Pro-Automatic, og er løbende blevet introduceret til nye arbejdsopgaver. Tavlemontør Aida Talockaite var en af de første medarbejdere til at oplære Nikolai via sidemandsoplæring.

Nikolai har også været aktiv i spejderbevægelsen i mange år, og der hersker vist ingen tvivl om at han har bragt værdierne med sig ind i arbejdslivet – altid klar til at lære nyt, arbejde sammen i teams og tage ansvar for nye opgaver.

”Jeg har lært at bygge alle typer af eltavler, det helt grundlæggende håndværk og brugen af værktøjer. Kulturen i virksomheden er god i forhold til sidemandsoplæring. Der er opbakning fra kolleger og de har altid tid til at hjælpe, hvilket er rart. Og på et tidspunkt i læretiden kommer man til at stå selvstændigt ved en eltavle, også tager læringen rigtig fart,” fortæller Nikolai.

Vi ønsker Nikolai Flugt Sørensen et stort tillykke med studenterhuen og svendebrevet, og glæder os til at følge ham på hans videre rejse.  

 Familie og kolleger samles for at fejre EUX-læring Nikolai Flugt

Pro-Automatic Fejlring af EUX-lærling Nikolai Flugt Sørensen