Service på eltavle

Sådan udbryder servicemontør Jens, da han instruerer Tobias, som er i lære som automatiktekniker i Pro-Automatic. Tobias er i slutningen af sin læretid, og kompleksiteten i opgaverne øges. 

Den aktuelle opgave er renovering af medicinske IT-tavler (MIT) på en intensiv operationsstue på et af landets førende sygehuse. Da nedetiden skal være så kort som muligt, foregår arbejdet inden for et nøje planlagt tidsrum, fastsat af sygehusets tekniske afdeling.  

Sygehusets teknikere har gennem et stykke tid oplevet fejl og alarmer på udvalgte komponenter i MIT-tavlerne. En risikovurdering har vist, at tavlerne skal renoveres for at øge driftssikkerheden.  

Renovering af eltavle - Pro-Automatic

Samarbejde med sygehusets elektrikere

Projektet udføres i samarbejde med sygehusets elektrikere, og der er lagt en fleksibel plan for renoveringen af i alt 12 tavleanlæg.

For at effektivisere arbejdet deltager sygehusets elektrikere i udskiftningen af komponenterne under instruktion fra Pro-Automatics servicemontører, hvilket sikrer en hurtig og smidig proces – især når der arbejdes på flere tavler samtidigt.

IMG 7224 kopier 1200 x 1500

Kundens behov styrer dagen

Tobias fortæller om oplevelsen af at være på serviceopgave sammen med den erfarne servicemontør Jens Christensen: 

”Når jeg arbejder som tavlemontør i Holsted, er hverdagen ofte forudsigelig. Jeg arbejder med nye el-komponenter, kender dagens opgaver og ved hvornår jeg har fyraften. Men som servicemontør er det kundens behov, der styrer dagen - og her skal vi være meget fleksible,” fortæller Tobias.

Sammen gennemgår Jens og Tobias arbejdet trin for trin. Den gamle styring fjernes, og de udtjente el-komponenter erstattes med nye. Tobias udfører en del af arbejdet, mens Jens kigger ham over skulderen, og instruerer. Arbejdet foregår uden spænding på tavleanlægget.  

”Jeg oplever også dialogen med kunderne, og de anderledes arbejdsgange ved serviceopgaver. Det giver en faglig udfordring, og det er fedt! Vi gennemfører test af alarmkredse, funktions- og signaltest - alt sammen en meget lærerig arbejdsdag,” siger Tobias. 

En vigtig læring i serviceopgaverne er også hvordan opgaven afsluttes med opdateret dokumentation på tavleanlægget, opmærkning af nye komponenter og opdatering af skilte.   

Skal vi renovere dine eltavler? 

Har du en eltavle der skal renoveres? Vi servicerer alle typer og fabrikater af eltavler! 

Kontakt Pro-Automatics serviceteam på tlf 75 39 11 77 for en driftssikker løsning.

IMG 1461 færdig eltavle kopier 1200 x1600